31.1.2023

Miten talon ääniasioiden kanssa kävi?

Olen kirjoittanut tätä blogia vuodesta 2012 saakka ja sinä aikana olen ehtinyt rustailemaan postauksia yli kahdeksansataa. Lukijamittarikin näyttää rullanneen jo lähelle miljoonaa. Tätä taustaa vasten on hauska todeta, että kaikista eniten viestiliikennettä poikinut postaus on kaikkea muuta kuin sisustusta ja seesteisiä ajatuksia. Itse asiassa tuo postaus taitaa olla myös ainoa laatuaan, jossa ei ole yhden yhtä kuvaa.

Kyse on viisi vuotta sitten julkaisemastani tekstistä, jossa käsittelin talon ääniasioita. Postauksen nimi oli "Meni vähän eri tavalla kuin piti". Tuolloin kerroin meidän Nibe-poistoilmalämpöpumpun ja Samsungin side by side -jääkaapin aiheuttamista äänihaitoista. Tai no, haitta on melko lievä ilmaisu asialle, joka vaikutti tuolloin elämänlaatuun erittäin merkittävästi.

Molemmat koneet mörisivät niin saatanallisesti, että yöunet menivät. Aiemmassa postauksessa kuvailin tilanteeseen liittyneitä tuntemuksia ja alkuvaiheen selvittely-yrityksiä. Jaoin myös ääninäytteet kummankin toosan osalta. Postauksen pääset lukemaan tästä.

Olen saanut etenkin Nibeen liittyen lukemattomia yksityisviestejä. Useammat ihmiset ovat etsineet minut somesta ja kertoneet kärsivänsä samanlaisesta äänisaasteesta. He ovat kysyneet hädissään, onko meillä löydetty tilanteeseen ratkaisua. Ilokseni olen voinut kertoa, että kyllä! Siksi siis tämä postaus: jotta muutkin samassa tilanteessa olevat löytäisivät vertaistukea, toivoa ja ratkaisuja.

Miten meillä asiat sitten etenivät? Kerrotaanpa ensin Nibestä. Meillä kävi laitetta katsomassa kaksi eri asiantuntijaa. Ensimmäinen oli ihan pihalla koko vekottimesta, kertomansa mukaan ei edes tiennyt miltä laitteen pitäisi kuulostaa, sillä hänen työnsä oli vain asentaa niitä paikoilleen. No, jälkimmäinen professori oli sitten paremmin perillä asioista. Hän totesi, että meillä oleva F750-malli on aiheuttanut ääniongelmia muissakin kodeissa. Kertoi, että laitteen ääni on kova ja joillakin epäonnisilla rakentajilla vekotin oli sijoitettu jopa kodinhoitohuoneeseen mölisemään. Asentaja ei kuitenkaan pystynyt vaikuttamaan ääneen muutoin, kuin säätämään siihen hertsirajoittimen. Rajoitin ei antanut koneen pyörittää hertsejä yli satasen. Tämä vei laitteen mörinästä kamalimman kärjen, mutta ei kuitenkaan korjannut äänitilannetta sille tolalle, että talossa olisi voinut nukkua. Öiksi sammutimme kompuran ja laite toimi pelkän sähkövastuksen varassa.

Emme tietenkään tyytyneet näihin käynteihin, vaan vaadimme Dekotalolta jatkotoimenpiteitä asiaan. Niitä onneksi saimme. Seuraavana kokeiluoperaationa oli asentaa Niben alle neljä senttimetriä paksu, kuminen vaimennusmatto. Sen virittäminen paikoilleen oli erittäin työläs operaatio, sillä käytännössä laitteesta piti irroittaa ensin kaikki putkitukset, käyttää kone kolmen miehen voimin pois paikoiltaan ja asentaa putket uudessa korossa takaisin. 

Vaimennusmatto auttoi merkittävästi. Se käytännössä katkaisi mörinän etenemisen lattiapintaa pitkin. Maton lisäksi keskustelimme myös ääntä eristävän oven vaihtamisesta tekniseen tilaan, mutta se tyssäsi ovimallien puutteeseen. Ainakaan tuolloin äänieristysoven olisi saanut ainoastaan laakamallisena, mikä ei olisi sopinut yhteen talon muiden sisäovien kanssa.

Vaikka vaimennusmatto toi merkittävän helpotuksen ääniasiaan, oli laitteen mörinästä vielä tietynasteista haittaa. Päätimme testata, auttaisiko hertsien kanssa pelailu vielä tilanteeseen ja kokeilimme pudottaa lukemia pykälä kerrallaan alemmaksi. Tämä oli toimenpide, joka toi viimeisen helpotuksen. Kokeilun kautta löytyi nimittäin hertsirajoittimeen arvo, jolla laite ei mörise. Tuo maaginen luku on 70. Sen ylittyessä mörinä kovenee, joten kevättalven 2018 jälkeen ei meidän teknisessä tilassamme ole hertsien annettu nousta yli seitsemäänkymppiin. Ja tuosta asti ovat Niben ääniongelmat olleet historiaa. Ääntä laitteesta kyllä jonkin verran kuuluu, mutta melu ei enää kantaudu arkea tai yöunia haittaavasti teknisen tilan ulkopuolelle.

Mikäli vaimennusmaton ja hertsisäätöjen jälkeen tilanne olisi vielä ollut tuskastuttava, olisimme seuraavaksi alkaneet äänieristää teknisen tilan seiniä ja ovea sisältäpäin kiinnittämällä niihin vaimennusmateriaaleja. Myös IV-kanavien äänenvaimentimet olivat vaihtoehtolistalla. Onneksi tehdyt toimenpiteet riittivät.

Summa summarum: Jos Nibe vaivaa, asenna alle vaimennusmatto ja säädä hertsirajoitin lukuun 70.

Tässä vielä idealista kaikkiin asioihin, jotka voisi yrittää Niben kanssa huomioida, mikäli laitteen hankkimista vasta suunnittelee:

  • Älä missään nimessä sijoita Nibeä kodinhoitohuoneeseen, vaan erilliseen tekniseen tilaan. 
  • Teknisen tilan lattiavaluun on tehtävä kunnolliset katkot siten, että äänen eteneminen asuintiloihin pysähtyy.
  • Pohjakuvassa teknisen tilan huomioiminen siten, ettei se ole lähellä makuuhuoneita.
  • Teknisen tilan seinien ja oven äänieristäminen.
  • Ennen laitteen asentamista vaimennusmaton virittäminen alle.
  • Hertsien rajoittaminen lukuun 70.
  • Äänenvaimentimien asentaminen IV-kanaviin, niin kanavien alku- kuin loppupäihin. 
  • Keskisormen näyttäminen niille, jotka vähättelevät ääniongelmaa.
  • Ja jos mikään ei auta, kompuran sammuttaminen ja lämmityksen säätäminen sähkövastuksen varaan.

Toivottavasti näistä tiedoista olisi jollekulle laitteen kanssa kiroilevalle apua! En ymmärrä vielä tänäkään päivänä, miten Nibe valmistaa tällaisia pumppuja ihmisten käyttöön. Ja että niitä markkinoidaan hyvinä vehkeinä kuluttajille. Huh.



Sitten Samsungiin. Side by side -jääkaappipakastinta meillä kävi katsomassa valmistajan lähettämä korjaaja, joka ei ollut koskaan nähnytkään vastaavaa laitetta. Jotain tietoa vekottimen ongelmista Samsungilla kuitenkin mitä ilmeisimmin oli, sillä korjaajalla oli mukanaan tuuletinelementti, jonka hän vaihtoi. Vaihtamisella ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta mörisevään ääneen. Tämän jälkeen emme saaneet Samsungiin enää kunnolla yhteyttä, sieltä taidettiin vastata hyvin pitkillä viiveillä ja niukkasanaisesti. "Loistavaa" asiakaspalvelua.

No, jääkaappipakastimen kanssa peppuroidessa tuli huomattua, että virtojen katkaisemisen jälkeen se satunnaisesti pyörikin hiljaisesti. Aivan kuin buuttaus ja ylösnouseminen olisi saanut sen välillä toimimaan oikein. Aloin sitten tehdä niin, että aina kun laite alkoi möristä, käytin virtaa poissa. Lopulta kävi niin, että hiljaisempia käynnistyksiä oli yhä enemmän ja enemmän. Jatkoin sitkeästi buuttauksia päivistä ja viikoista toiseen ja yllättäen oltiinkin siinä tilanteessa, ettei jääkaappipakastin enää mörissyt. En enää muista, menikö tähän useampi kuukausi, mutta vuoden 2018 aikana tämänkin rakkineen kanssa helpotti. Nykyisin mörinöitä ei ole kuulunut - ainoastaan sähkökatkojen jälkeen mörinävaihde voi laueta päälle, mutta sen saa nollattua käynnistämällä laitteen uudestaan itse.

En ole sähköinsinööri enkä ollenkaan tajua, mikä logiikan mukaan tällainen jääkaappikorjaus on edes mahdollista, mutta näillä toimenpiteillä sain Samsungin itse taltutettua. Jos siellä ruudun toisella puolella on enemmän tietoa tai näkemystä asiasta, kuulen erittäin suurella mielenkiinnolla, mihin tällainen perustuu. Voiko teknisellä laitteella olla kuvatunlaisia lastenvaivoja?

On ollut superhuojentavaa, että äänivaivat ovat historiaa. Sen muistan viiden vuoden takaa, että äänituskailuun toi oman lisänsä ihmisten suhtautuminen asiaan: ne, jotka tunnustivat ongelmien olemassaolon, auttoivat selviämään ahdistuksen tunteiden kanssa. Ne, jotka vähättelivät tai eivät reagoineet ollenkaan, lisäsivät tuskaa. Empaattisuus onkin jännä ilmiö - miten porukka voikaan olla niin kahtiajakautunutta, että empatiakykyä löytyy joko paljon tai ei ollenkaan? Tähän liittyen muistuu mieleeni eräs absurdi tilanne, jonka koin näiden ääniasioiden tiimoilta pari vuotta alkuperäisen postaukseni jälkeen. Pakko kertoa se teillekin. 

Tuolloin olin eräässä keskustelutilanteessa, joka ei liittynyt meidän talotekniikkaamme yhtään mitenkään. Yhtäkkiä eräs henkilö alkoi keljuilla minulle luonnehtimalla minua ääniyliherkäksi. Olin pöllämystynyt, kun hän perusteli analyysiaan sillä, että "Teidän jääkaappikin piti vaihtaa, kun sinä et kestänyt sen ääntä". Minun vastatessani ällistyneenä, ettei meillä ole uutta jääkaappia, hän alkoi jankkaamaan, että kyllä on. Ja siinä me sitten väittelimme, onko meillä uutta jääkaappia vai ei, kunnes keskustelun muut osapuolet puuttuivat asiaan. Jälkeenpäin muistan miettineeni, oliko henkilön tarkoitus noin puhtaasti vain ilkeillä, vai oliko hänen luetunymmärtämisensä ollut noin heikolla tasolla - ehkäpä kyse oli lopulta molemmista seikoista. Nyt järjenvastainen tilanne enää naurattaa ja pikemminkin laittaa pohdituttamaan, onkohan täällä pikkukylämme vesijohtovedessä kaikki kunnossa, kun tuollaisia tapauksia tänne siunaantuu. :') No, vitsit vitsinä - kaikilla ei kapasiteetti yksinkertaisesti riitä normaaleihin käytöstapoihin ja yleensä juuri tällaiset ihmiset pitävät tapanaan etsiä muiden elämistä pistokohtia, joilla ilkeillä. Klassista kiusaamista, johon löydetään ainekset vaikkapa sitten toisen ihmisen kodin ääniasioista.



Teille muille ääniasioiden kanssa tuskaileville lähetän etähalin. Ongelmat ovat todellisia jokaikiselle äänihaittoja kokevalle eivätkä parane sillä, että joku ulkopuolinen vähättelee tilannetta. Siispä toivotan tsemppiä ja jaksamista puskea eteenpäin asioiden kanssa - jokaisella on oikeus hiljaiseen ja tuskattomaan kotiympäristöön.

Hymyjä!



1 kommentti:

  1. Komppaan tuota empatia-asiaa täysin. Meillä sama ongelma Niben F750 kanssa ja kun siitä on yrittänyt muille sanoa, on aika monesti vastauksena ollut: ”taitaa surissa vaan siellä korvien välissä hehheh”. Täällä on myös kaikki äänieristykset tehty mitä mahdollista ja nyt 2 vuoden jälkeen talo lähtee myyntiin. Aion rehellisesti kertoa tuosta häiritsevästä äänestä ja toivottavasti talon ostaa joku jolla ei ”surise” korvien välissä.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...