10.1.2021

12 x autuas loma

Ihanan kauan se kestikin, mutta nyt on alettava suukotella loma muistoiksi. Lepoviikot olivat kaivattuja, sopivan tavallisia ja kukkuroillaan muita kuin työhön liittyviä ajatuksia. Tuli tarpeeseen. Ajattelin hyvästellä joutilaisuuden nitomalla lomapäivien parhaat hiutaleet 12 kohdan listaksi.



Näistä koostui autuas loma:

  • Aamukahvit. Olen kertonut aiemminkin, että vapaa-päivien ja lomien ykköstykki on aamukahvit pedissä. On niin ihana kekkuloida pari ensimmäistä tuntia lämpimän peiton alla, katsoa telkusta jotain kevyttä hömppää ja hörppiä kahvia.
  • Luonto. Sanat eivät riitä kuvailemaan, miten kauniita talvipäiviä tammikuun alku on ollut täynnä. Puut notkuvat lunta ja auringonlaskujen aikaan näyttää siltä, kuin järven toisella puolella kohoavan Kiparin tausta leimuaisi tulta. Olen kerran jos toisenkin todennut pakahtuvani näistä näkymistä. Aikataulujen puolesta on ollut onnellista nähdä myös auringonnousuja. Kun niiden aikaan on tavallisessa arjessa työpaikalla, osaa lomalla pysähtyä olohuoneessa poukkoileviin auringonsäteisiin.
  • Autokatos. Vieläkin ihmettelen, miten kivuttomasti saimme tehtyä siitä omat osuutemme loppuun.
  • Holtiton syöminen. Annoin itselleni luvan repsahtaa ruokarutiineissa - ja olen nauttinut! Mitä ihania aterioita (puhumattakaan suklaan määrästä) on tullutkaan herkuteltua! Nyt koitan löytää taas iloa ja energiaa fiksummista valinnoista.
  • Päähän putkahtaneet ajatukset. Olen loman aikana kirjoittanut päätäni tyhjäksi todella paljon. Etenkin ensimmäisinä päivinä olin käsi kiinni puhelimessa, kun raapustelin muistioon syyslukukaudella mieltä painaneita asioita. Tyhjennystapa toimi tällä kertaa ällistyttävän hyvin ja loman keskitienoilla oli runsaasti sellaisia päiviä, kun en ajatellut koulumaailmaa ollenkaan. Mielenpurkamisen jatkoksi alkoi päähän putkahdella loppulomasta inspiroivia ideoita. Siis sellaisia, jotka liittyivät vapaa-aikaan ja Blawhin hommiin. Niitä on ollut superkiva kirjata ylös.
  • Seurakoira Armas. Olen useampina päivinä pysähtynyt päivittelemään, miten tuo poju osaa olla niin messissä joka asiassa. Välillä ihan naurattaa, miten ihmismäisesti koira osaa käyttäytyä.
  • Paperityöt. Vuodenvaihteen paperiset to do:t alkavat olla jo rutiinia, mutta joka kerta niiden valmistuminen riemastuttaa.
  • Miniverkkokurssit. Olen osallistunut parille pienelle verkkokurssille ja yllättäen olen nauttinut niistä hirmuisesti. Jopa siinä määrin, että olen katsellut osan luennoista kahteen kertaan.
  • Sosiaaliset pilkahdukset. Olen ottanut aikaa vierailla muutaman tärkeän ihmisen luona ja toisaalta myös meillä on käynyt hurmaavaa kahvitteluseuraa.
  • Kodin jouluilme. Kuten aikaisempinakin vuosina, puran joulukuusen vasta Nuutinpäivänä. Minun puolestani voisin fiilistellä sen kanssa vaikka helmikuuhun saakka! Ei niinkään joulu mielessä, vaan etenkin valoista syntyvän tunnelman myötä. Kahvikupillisten lisäksi on joka-aamuinen kohokohta ollutkin naksauttaa kaukosäätimestä kuusenvalot päälle.
  • Samat leggarit ja villapaita. Täällä ei ole paljon pyykkiä tarvinnut pestä, kun koko loma on tullut vedettyä läpi samoissa kotivaatteissa. No okei, taisin minä kerran pyöräyttää asukokonaisuuden koneessa, mutta muuten olen hiihdellyt täällä lähestulkoon samoissa kotoisissa vaatteissa 24/7.
  • Tavalliset päivät. Ehkä kaikesta rentouttavinta on ollut viettää ihan tavallisia päiviä. Siis sellaisia, jolloin ei ole ollut mitään spesiaaliohjelmaa ja aikaa on saanut käyttää perusasioisen tekemiseen huolella. Ei ole tarvinnut ryntäillä aikataulujen kanssa.


Kippis lomalle ja tervetuloa arki!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...